Tips & Trucs



heeft u tips of trucs geef het door aan de webmaster. 

(klachten worden niet geplaast)

Ingezonden

Omschrijving

7-12-2018

Beste Bewoner(s)
Heeft iemand iets verdachts is gezien op donderdag 6 december 2018, tussen 09:00 uur en 19:00 uur. In de Abcoudestraat heeft men bij een van de eerste woningen gezien vanaf de open ruimte tussen Americastraat en Abcoudestraat (kerstboom met verlichting) een poging gedaan om binnen te komen. De bewoners van Americastraat en Akkrumstraat hebben niets gezien,

Misschien hebben mensen camera’ s hangen die men kan bekijken of er mensen te zien zijn met buitengewone interesse voor zaken. Personen gezien tijdens het uitlaten van de hond of een wandeling. We weten voorlopig niets maar alle informatie, die kan leiden tot….. zou welkom zijn.
Heeft U iets gezien op deze tijd meld dit dan s.v.p. even:  secretaris@witbrantoost.nl

Witbrant oost Bewoner(s)

Ben extra alert op alles wat er in onze buurt afspeelt, in de donkere december maand.

Jan Lips

27-06-2018

Steeds blijken er weer mensen te zijn, die hun gras tussen de stenen en muren te lijf gaan met azijn.
Bijgevoegde link legt nog eens uit hoe schadelijk dat is voor natuur en milieu.

11-04-2018

Leon van Maaren

Beste allemaal,

Onlangs  kwam ik erachter dat de rookmelders maar een beperkte levensduur hebben, namelijk 10 jaar, dit blijkt ook op het bodem plaatje te staan, zie bijlage. 

De voornaamste reden is, dat je het spiegeltje binnen in de rookmelder nooit echt schoon kunt maken. Na 10 jaar is de rookkamer te veel vervuild en is er meer kans op storing. Om de veiligheid te waarborgen, is het van belang om de complete rookmelder te vervangen. Want een goedwerkende rookmelder is van levensbelang!. 

Info hierover kun je vinden op de site : https://europesecurity.nl/wat-is-de-levensduur-van-een-rookmelder/ 

Nieuwe rookmelders bestellen kan via de site https://www.veilig.com/search/Gns-1236/

Een nieuwe Fito rookmelder Fit-230 kost €29,95

En met een batterij met een levensduur van 10 jaar , de Fit-23010 is dat €34,95.

Hennie Coolen

11-10-2017

We hebben met een aantal bewoners van onze wijk vorig jaar een warmtepomp aangeschaft.  Ik ben nu benieuwd, nu vele waarschijnlijk ook hun elektraafrekening hebben gehad, of zij ook een veel hogere afrekening hebben gekregen.  Bij mij was de meerprijs ongeveer € 300,— vergelijkbaar met vorig jaar.  Ik heb mijn warmteafrekening nog niet gehad, maar die zal nooit zoveel minder zijn.

Ik heb mijn afrekening van de elektriciteit ontvangen en nu blijkt dat ik meer dan 1600kwu meer verbruikt heb. Dat is ca. €300,-- meer? Dan moet je al veel kilojoule besparen.

Hebben jullie deze ervaring ook?

Ad van Buul

30-05-2017

Ik wil even melden, dat ik onlangs een dakinspectie heb laten uitvoeren van mijn woning (Akkrumstraat 35). Uitkomst daarvan is dat we langzamerhand de fase naderen, dat we problemen kunnen krijgen met de dakranden. De dakrandafwerking staat onder spanning en hier en daar zie je het al opbollen. Uiteindelijk kunnen/zullen scheuren ontstaan. Geen reden tot onmiddellijke paniek, maar wel een aandachtspunt. Ik heb afgesproken dat voorjaar 2018 een nieuwe inspectie wordt gehouden. Het leek mij goed de medebewoners hiervan op deze wijze op de hoogte te stellen.

avbuul@outlook.com

Ben Maat

2-2-2017

Bericht:
Heeft iemand ervaring met het onderhoud cq de reiniging van het centraal ventilatiesysteem in de woning?  drbmaat@hotmail.com

Ben Maat

2-2-2017

Bericht:
Weet iemand hoe lang de batterijen in de rookmelders meegaan, of, hoe en wanneer deze vervangen moeten worden?  drbmaat@hotmail.com

Rudy van Berkel
6-12-2016

Beste bewoners van Witbrant Oost

Wij wonen in de Aalsumstraat (ons huis is destijds geleverd door A. Coolen).

Enige tijd geleden ontstond er een daklekkage aan ons huis.
Kan gebeuren natuurlijk, maar ons huis bleek niet het enige…
In onze rij alleen al registreerde ik al 6 huizen met daklekkages!
Bij al die huizen bleek hetzelfde probleem te spelen of gespeeld te hebben: de dakranden laten los en daardoor ontstaat een lekkage.
Het lijkt erop dat er een destijds ondeugdelijk product is geleverd.
En dat mag niet, volgens de wet moet een product een ‘normale’ levensduur meegaan en acht tot twaalf jaar is voor een dak geen normale levensduur.
De lekkages hebben dure reparaties ten gevolge gehad en om mogelijk stappen te ondernemen om de kosten (gedeeltelijk) vergoed te krijgen wil ik graag de omvang van het probleem in kaart brengen.
Juridische procedures zijn taai en duur maar wellicht zijn er andere mogelijkheden om hier iets mee te doen; bijvoorbeeld de publiciteit opzoeken.
Dus, hebt u een daklekkage (gehad) en ziet u iets in bovenstaand verhaal, meld het op b.vanberkel@ziggo.nl o.v.v. uw adres, de leverancier van uw huis en de datum (bij benadering) waarop het probleem zich voordeed.

Met vriendelijke groet,

Rudy van Berkel

08-10-2016
Harrie Vermeer

BuitenBeter APP
Over BuitenBeter

Zie je

Zie je een probleem buiten op straat of in de buurt? Die lantaarnpaal nog steeds niet gerepareerd? Een vies bushokje, vuilniszakken ergens gedumpt of een fietspad met enorme gaten? Laat het snel en simpel weten met BuitenBeter.

Deze app helpt je om gemakkelijk problemen, irritaties en verbeteringen bekend te maken bij je gemeente. Gemeenten willen namelijk graag een schone, veilige en goede leefomgeving realiseren, voor jou. Daarvoor is jouw opmerkzaamheid en feedback zeer waardevol.

Voorheen was het behoorlijk ingewikkeld om iets door te geven, maar daar is nu verandering in gekomen. BuitenBeter! Waar eerst alleen de echte volharder het meldpunt van de gemeente wist te vinden, ben jij nu aan zet. Binnen vier stappen en tellen heb je locatie, probleem en foto gemeld. Hoef jij je er geen zorgen meer over te maken. Als het nodig is vraagt de gemeente je extra duidelijkheid en natuurlijk, indien mogelijk wordt het opgelost.

Zo kan het dus ook: snel, makkelijk en meteen melden op de plek en het moment dat jij iets ziet wat niet deugt of beter kan.

Ervaar het zelf:

  • Download nu op je smartphone! (iPhone, Android, Windows Phone, BlackBerry, Symbian of Windows Mobile)
  • Doe een proefmelding om de app te proberen

http://www.buitenbeter.nl/over-buitenbeter

20-04-2016

Warmtepomp Witbrant Oost:
De informatieavond van maandag 18 april was behoorlijk druk bezocht. Iedereen heeft alle gewenste informatie ontvangen.
Mocht u nog vragen hebben kunt u terecht bij: warmtepompwitbrantoost@gmail.com of rechtstreeks bij één van de installateurs: 

Fa. Oostelbos: tel. 013-5425436      
website: www.oostelbos.nl

Fa. de Groot: tel. 0135441000
website: www.degrootservice.nl

Met vriendelijke groet,
Jules & Franc

12-04-2016

Ik wil jullie graag attenderen op een bericht op Dichtbij.nl: Kabinet wil kolencentrales sluiten, bewoners Reeshof: “Amercentrale liever gisteren dicht dan vandaag”.  Bekijk het volledige artikel op:

http://dicht.by/a4241115?utm_source=newsitem&utm_m
edium=email&utm_campaign=shares

Met vriendelijke groeten,    Jeanne Buitenhuis

03-04-2016

De Meidoorn woningen hebben allen een politiekeurmerk wat op zich een prettig gevoel geeft. We hebben slechts één toegangsdeur tot de woning en ongewenst bezoek kan moeilijk binnenkomen, ook niet via de patio.
Er is ook nog een keerzijde die ik laatst bijna ondervond.De voordeur werd dichtgetrokken met de sleutel aan de binnenzijde nog in het slot en dan is het absoluut niet mogelijk om met een mogelijke reserve sleutel die elders ligt, alsnog binnen te komen. Je zult een slotenmaker moeten laten komen of een ruit inslaan wat hoge kosten met zich mee brengt.
In ons geval was er gelukkig nog iemand thuis en kon dat alsnog worden voorkomen.
Ik heb vervolgens met een slotenmaker contact opgenomen en het probleem voorgelegd. Hij gaf aan dat het mogelijk was om de cilinder van de voordeur zodanig aan te passen, dat het slot altijd werkt, ook met twee sleutels in het slot.
Voor € 37,50 is het slot nu aangepast en kan ik altijd nog binnen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de Meidoorn woningen maar voor ieder huis.
Indien jullie geïnteresseerd zijn om je slot aan te passen, dan kun je contact opnemen met :
Moonen Sleutel Service
Piusstraat 313 Tilburg
Tel 013-5430579
E-mail:  
moonenss@home.nl
Met vriendelijke groeten,

Leon van Maaren
Amsweerstraat 14
Tilburg

10-03-2016

Ik zou graag door willen geven dat mijn zonnepanelen het weer  prima doen. Het is nu een jaar geleden dat ik ze heb laten kitten. Er is geen enkele storing meer geweest.  Voordeel € 3300.00
Was snel verdiend.
Groetjes Ad van Tuijn    Abcoudestraat 57

13-02-2016

Cees en Diana van Gerven
gervenmaas@home.nl

Bericht:
Voor de mensen die nog geen zonnepanelen hebben maar de aanschaf overwegen. Wij hebben na uitgebreid zoeken en afgaande op referenties van kennissen gekozen voor een bepaalde firma.
Zij werken met de nieuwste panelen en de best verkrijgbare omvormer. ( Daarnaast worden de panelen zo geplaatst dat men ze van beneden af niet ziet liggen.) De terugverdientijd hebben wij zelf berekend op ca.7 jaar. De subsidie is niet meer actueel, maar de BTW op het totaal (de goederen plus de arbeid) mag teruggevorderd worden. Ook zijn wij bezig met een alternatieve verwarming van onze woning, eveneens met behulp van deze firma. We spreken hier over Infrarood panelen. We weten dat we allemaal veel betalen voor onze stadsverwarming, vandaar onze zoektocht. Het is nog te vroeg om een harde conclusie te trekken maar de eerste resultaten zien er veelbelovend uit. Mochten er mensen zijn die meer info willen, dan mogen ze met mij contact opnemen. Gr. Cees en Diana van Gerven

16-05-2015
Ad van Tuijn

Goede dag

Hierbij wil ik even mededelen dat ik de zonnepanelen heb laten dicht kitten en dat is zeer goed verlopen.
er hoeven geen nieuwe panelen op kosten € 3600.00
Ben nu kwijt  voor 18 panelen € 540.00
Als er iemand met het zelfde probleem zit kunnen ze contact met mij opnemen. als het kan na 16 juni.

Met vriendelijke groet
Ad van Tuijn
Abcoudestraat 57

16-04-2015
Harrie Vermeer

Wie heeft er al ervaringen met glasvezel van KPN of van andere aanbieders en wil deze delen met eventuele andere Witbrant bewoners.  (webmaster@witbrantoost.nl)
Test hier je snelheid (klik hier)

14-02-2015

Anjelica

Ik heb een vraag.
 
Iedere keer hebben wij problemen met onze toegangspoort (Akkrumstraat 21). Wij hebben er al 4 of 5 keer een nieuwe cylinder in geplaatst.
Dan gaat het weer een tijdje goed en vervolgens weer
dezelfde problemen.

Zo ook vanochtend. De poort kan niet van het slot en dus zit ik opgesloten in huis tot er weer een nieuwe cylinder is geplaatst.

Weet jij/jullie of er meer problemen zijn met de poorten in de Akkrumstraat?
Hier en daar heb ik er wel wat van vernomen.

Graag zou ik dit weten om te horen of er iemand een definitieve oplossing heeft gevonden.

Hartelijke groeten,
 Anjelica

12-02-2015

Kitty Seegers

Bericht:
Vanaf heden is er een mogelijk in onze wijk "dewinkelwagen" te bezoeken. Men moet dan denken aan allerlei biologische en/of streekproducten. Wilt U kennismaken met de "Winkelwagen" stuur dan een sms naar 06 38909691 of een mailtje naar carlo@dewinkelwagen.nl met uw adres en/of mobiele nummer. Zouden jullie dit bericht op de site willen plaatsen. m.vr.gr. Hans en Kitty Seebregts

De "winkelwagen" zal op woensdag middag onze wijk bezoeken.  Het assortiment bestaat hoofdzakelijk uit biologische en/of streek produkten. Alss je een mailtje en/of sms stuur met je adres zal hij aanbellen.

12-02-2014

John Bogers

Wij hebben al een aantal jaren met tevredenheid een glazenwasser voor de buitenzijde van onze woning.
Hij geeft aangegeven dat hij nog ruimte heeft voor nieuwe klanten.
Mocht iemand interesse hebben dan kan je contact opnemen met hem voor een prijsopgave (afhankelijk van type woning ).
Ferry de Glazenwasser is bereikbaar op
telefoonnummer: 06 24 13 62 43.

Groeten
John Bogers

11-08-2014

Franc v/d Heijden
 & Cees ?

 

Hoe zit dit dan met het Politie keurmerk ?  (Harrie Vermeer)

In mijn laatste mail vertelde ik dat ik de sluiting van de voordeur heb gewisseld met de sluiting van de deur van de berging aan de patiozijde
Mocht dit slot ook kapot gaan dan ga ik zeker geen slot van 400 euro plaatsen.
Er zijn genoeg goedkopere alternatieven.
Een 3-punt-sluiting met een stift of met een haak hoeft niet meer dan ca. 120 euro te kosten.
We hebben nu zowel stift als haak, maar wij gebruiken dit slot zelden tot nooit.
Genoemd slot heeft ook een keurmerk, weliswaar geen 3 sterren, maar dat maakt mij niet uit.
Even in google zoeken en je bent de man.
Cees en Diana

Betreft Meidoorn-woningen in het bijzonder
en misschien ook voor andere Witbrant oost woningen.

Het draaien van de sleutel in het voordeurslot verliep al een tijdje moeizaam. Gisteren kon ik de sleutel nog maar een keer ronddraaien, althans zonder brute kracht met het risico de sleutel te breken. De deur aan de binnenzijde van de patio heeft exact dezelfde sluiting. Deze wordt bij ons zelden tot nooit gebruikt. Ik heb de sluiting gewoon een op een overgezet. probleem opgelost.

21-07-2014
Paul Ides

Geachte mede bewoners
Na inventariesatie op een blokje van 12 woningen is gebleken dat alle 12 woningen lekkage hebben hetzij luifel of daklekkage.
Graag willen we informatie of er meerdere woningen zijn die lekkage hebben of hebben gehad,zodat we hiermee verder kunnen gaan.

Graag : naam, adres, telefoon en/of email, bouwbedrijf vermelden

Met vriendelijke groet
Fam Ides : email paul22979658@hotmail.com

02-06-2014
Thieu van Vugt

21-07-2014
Hierbij tips voor het niet verkleuren van uw kozijn.
Wij houden ons kozijn mooi door
bij zwarte strepen eerst met jif af te doen
daarna houden we het bij, door er witte boenwas op te smeren.
na al die jaren hebben we nog steeds mooie kozijnen.
Groetjes Ad van Tuijn

Wie heeft er de gouden tip om de verkleuring van de aluminium kozijnen tegen te gaan.
Een aantal stijlen begint aardig bruin te worden helaas!
Al van alles geprobeerd maar niets werkt….polish, jif, olie, etc….
je kan je gouden tip mailen naar:    Klik hier

Dak inspectie
A. van Tuijn

VERVOLG DAKONDERHOUD/ONDERHOUDSCONTRACTEN

De dakinspectie-onderhoudscontracten van Sebregts gaan NIET door omdat er te weinig aanmeldingen zijn.

Er is nu een andere firma die het onderhoud wil doen. Dit op individuele basis.

De jaarlijkse controle van uw dak houdt in:

  • Visueel controleren van het kunststof daksysteem
  • Hemelwaterafvoer vrijmaken/reinigen
  • Machetten, ontluchtingen controleren
  • Randzones controleren op krimp
    De kosten bedragen per m2  dakoppervlak € 0,35

Wanneer reparatie aan het dak nodig is zal dit in overleg met de eigenaar gerepareerd worden tegen materiaal/arbeidskosten.
Het betreffende bedrijf is Allround Daksystemen Jeroen Reijntjens
Sligtmaan 23  5131 GC  Alphen  06-22519012   

A. van Tuijn, Abcoudestraat 57, 5036 CL Tilburg

(rook / brandmelders)   inschrijfformulier

 Franc van der Heijden

03-14

 Meidoorn nieuwsbrief 9

verschillende aandachtspunten.

 Franc van der Heijden

01-14

 Meidoorn nieuwsbrief 6 

(rook / brandmelders)   inschrijfformulier

 gemeente Tilburg

12-13

Tilburg is een van de weinige grote gemeenten in Brabant die gratis strooizout verstrekt aan haar inwoners. U kunt het gratis zout afhalen op de weekmarkten en op werkdagen bij het Brabants Afval Team (BAT) aan de Ceramstraat en de milieustraat Albion. De gemeente geeft een flinke zak van zo'n 2 kilo. Als de zak leeg is, is het mogelijk een nieuwe zak op te halen.

De gemeente wijst er nog eens op dat het schoonhouden van de stoep een belangrijke zaak is. “Men is zelf verantwoordelijk voor je stoep. Als iemand gewond raakt omdat hij valt, krijg je een claim voor nalatigheid.”, laat wethouder Lauwerier via zijn woordvoerder weten. Dat is ook een belangrijke reden waarom de gemeente gratis zout uitdeelt. Vorig jaar was de actie een groot succes: er werd ruim 70 ton zout opgehaald door de Tilburgers.

 Franc van der Heijden

 Meidoorn nieuwsbrief 3       Meidoorn nieuwsbrief 4

 Thieu van Vught

04-13

 

In de algemene ledenvergadering van 13 maart 2013 is het onderwerp levensduur van rookmelders ter tafel gebracht.

In fase 1 blijken rookmelders geïnstalleerd te zijn met een sticker waarop staat dat deze melders minimaal 10 jaar gegarandeerd zijn. In fase 2 en 3 woningen ontbreekt een dergelijke sticker maar is volgens recente aanpassing in de regelgeving de datum van installatie (inwerkingstelling) op de rookmelder vermeld.

Rookmelders zijn elektronische apparaten die slijten en onderhoud vragen. De rookmelders gebruikt in fase 1 zijn nu minimaal 8 jaar in werking en nader het moment (10 jaar) waarop geadviseerd wordt ze te vervangen. Op de website http://www.rookmelders.nu/onderhoud.php kunt u hierover meer informatie vinden.

Primair is het onderhoud en vervangen van rookmelders een verantwoordelijkheid van de bewoners zelf en geen onderwerp voor de belangenvereniging. Het bestuur van de belangenvereniging draagt echter het “rookmelder aanschafcollectief” wat door enkele bewoners in onze wijk gestart is een warm hart toe. Goed voorbeeld van initiatief na het succesvolle “zonnepanelen collectief” in onze wijk.

Via deze webpagina wordt in het kader van brandpreventie dit initiatief, vooral bij de fase 1 bewoners, onder de aandacht gebracht. Bewoners die de aanschaf overwegen van nieuwe rookmelders kunnen contact opnemen met de coördinator van het “rookmelder aanschafcollectief” dhr. T. van Vught via het emailadres: t.v.vugt@home.nl. Zij zullen u dan verder informeren over de mogelijkheden tot deelneming in dit initiatief.

Tip: de bij oplevering van onze woningen geïnstalleerde rookmelders zijn aangesloten op 230V netspanning. Raadpleeg voor uw eigen veiligheid een erkend installateur als u niet bekend met werkzaamheden aan apparaten die onder netspanning staan.

Harrie Vermeer

04-13

Mollen vangen of verjagen gaat ook goed als je een plastic fles schuin in de gangen van de mollen zet.  deze horen dan het geluid van de wind zoemen via de fles.  daar kunnen ze namelijk niet tegen.

Jack van Oevelen,

10-12

Ik wil me hier wel bij aansluiten, een mooi voorbeeldje, de overburen zaten met een probleem met de schuifpui (ging niet meer open), remmers wilde wel langs komen maar kwam met een prijs van voorlopig 650 euro, 100 euro voorrijkosten, dan nog onderzoekkosten en nog vele andere kosten, de mensen zien op een braderie jongens die reclame maakte over kozijnen, hebben het probleem voorgelegd en de jongens zijn langs gekomen en opgeloste ze wilde er zelfs niets voor hebben.

Gert-Jan van Ginneke, 10-12

 

Onze riolering a/d straatzijde heeft al 2 keer een storing gegeven,water liep niet soepel meer weg vanuit toilet.
Tot op heden 2x verholpen met 500 l water er door pompen door Etipar. Vlg Etipar moet op d'n duur de riolering waterpas gelegd worden agv verzakking van de bestrating a/d straatzijde met enkele cms.
Bestrating open graven recht leggen vde riolering en alles weer netjes dicht.  Indicatie kosten € 1000.

Publicatie: